Photo by Annie Spratt on Unsplash
Raksti

Ēdiens kā rīks izmaiņām sabiedrībā

Pēc vienas sirsnīgas piparkūku cepšanas darbnīcas kopā ar dalībniekiem no visas Eiropas mani pārņēma apziņa, kas nav pametusi jau vairākus gadus. Ēdiens pilnīgi noteikti var būt rīks, kas ietekmē cilvēku dzīves! Tas iedvesmo, māca, saliedē un var kalpot kā metode citu, daudz smalkāku, konceptu pasniegšanai. Tieši tāpēc nolēmu plašāk papētīt to, kas jau pieejams interneta dzīlēs un uzdūros vienam lieliskam rakstam, kurš nāk komplektā ar Deivida Herca (David Hertz) Tedsarunu. Tad, lūk piedāvāju īsu raksta atstāstu par viņa iedvesmojošo sociālo uzņēmējdarbību kopā ar savām domām un novērojumiem.

Sociālā ietekme un sociālā uzņēmējdarbība

Vispirms es vēlētos sākt ar īsu ievadu par to, kas ir sociālā ietekme un kāpēc tā ir nozīmīga. Labklājības ministrijas mājaslapā tā tiek raksturots kā ilgtermiņa labums sabiedrībai, ko rada kāda veiktās darbības (viņu aprakstītajā gadījumā – uzņēmums).

Sociālā ietekme ir ļoti plašs jēdziens, vai ir iespējams to definēt?
Sociālais uzņēmums, kurš darbojas kāda sociāla mērķa vai sociālas problēmas risināšanas labā, rada labumu sabiedrībai, tātad – sociālo ietekmi. Sociālā ietekme ir ilgtermiņa sociālas pārmaiņas, kas ir sasniegtas uzņēmuma veikto darbību rezultātā.

/Labklājības ministrija

Lai arī viņi to skaidro sociālās uzņēmējdarbības formātā, noteikti vērts pieminēt, ka šādu ietekmi var radīt arī nevalstiskās organizācijas, un ne tikai. Bet par to šoreiz nav runa. Šī raksta galvenā doma ir aplūkot to, kā izmantojot ēdienu un ar to saistītas darbības radīt paliekošas un pozitīvas izmaiņas sabiedrībā.

Deivids Hercs, kā viņš pats saka, šādu misijas apziņu darboties sabiedrības labā ieguva tikai pēc favelu (nabadzīgākās daļas Brazīlijas pilsētās) apmeklēšanas. Redzot dzīves situāciju un problēmas tur, un izmantojot savu mīlestību pret ēdināšanas nozari, viņš nodibināja savu sociālo uzņēmumu Gastromotiva. Tas piedāvā bezmaksas praktiskās apmācības un biznesa inkubācijas programmas tiem, kas nāk no mazāk turīgām kopienām. 2017.gadā ar turīgu uzņēmumu finansiālo atbalstu Gastromotiva uzsāka globālo “Sociālās gastronomijas kustību” lai cīnītos ar sabiedrības problēmām caur ēdienu kā rīku. Un te, nu, pati raksta un kustības esence, kas sniedza daļēju atbildi uz manu sākotnējo jautājumu.

Kā ēdienu var izmantot sabiedriskā labuma veicināšanai?

Viņa izpratnē ar sociālā gastronomija sastāv no četriem aspektiem. Pirmais ir apziņa, kas caurvij visus pārējos punktus. Ēdiens var tikt izmantots patiesi iekļaujošas sabiedrības veidošanai. Tā kā pārtika savā veidā skar ikvienu mūsu dzīves daļu, tas ir spēcīgs rīks sabiedrības netaisnību mainīšanai. Viņa vārdiem, “sociālā gastronomija var izsalkumu, nepilnīgu uzturu, nevienlīdzību un bezdarbu pārvērst cieņā, iespējās un labā dzīvošanā”. Šāds skaidrojums noteikti pamato nepieciešamību kustības pastāvēšanai un, var teikt, dod cerību par plašo ēdiena radītā sabiedriskās ietekmes potenciālu. Bet nākamajos punktos vairāk aplūkosim to, kā tas paveicams praktiski.

Kulinārā izglītība var pavērt ceļu iespējām un līdz ar to, arī cieņai.

Līdzīgi kā tas noticis Deivida dzīvē – iegūstot pavāra izglītību viņam radās iespēja uzsākt karjeru šajā nozarē. Un gadu gaitā viņš ir sapratis, ka šāda izglītība nenozīmē tikai prasmi veikli darboties ar nazi.

Sociālai iekļaušanai nepieciešama izglītība, bet tālāk tā sniedz nodarbinātības iespējas. Tās, savukārt, ļauj nodrošināt ģimeni ar nepieciešamajiem resursiem, bet vēl jo svarīgāk – ļauj sabiedrībai tevi uztvert par pilnvērtīgu tās daļu.

Deivids Hercs
David Hertz / Social gastronomy to reinvigorate communities / TedTalks

Godīgi sakot, šāds sociālās uzņēmējdarbības modelis ēdināšanas jomā ir ļoti populārs. Tāpat kā Gastromotiva piedāvātajā variantā – mazāk nodrošinātajiem tiek sniegta pieeja bezmaksas kulinārajai izglītībai un pēc tam viņi tiek iesaistīti darba tirgū vai citās organizācijas aktivitātēs. Tas pierādījies kā veiksmīgs risinājums darbam ar dažādām sabiedrības grupām, kurām katrai savu iemeslu dēļ ir īpašas grūtības iekļauties kopienā. Tas skaidrojams ar to, ka šajā nozarē darba piedāvājumu nekad netrūkst. Kā arī izglītības gūšana neprasa gadiem ilgu procesu.

Latvijā lielisks piemērs sociālajai iekļaušanai caur nodarbinātību ēdināšanas jomā ir RB Cafe. Tā ir ir pirmā kafejnīca Baltijā, kur darbu veic cilvēki ar invaliditāti. Bet no pasaules piemēriem vēlos pieminēt Luminary Bakery kas sievietēm māca konditorejas prasmes tādā veidā palīdzot risināt virkni problēmu. Noteikti kādreiz sagatavošu arī garāku rakstu par šo uzņēmumu.

Ēdiens var veidot kopienu un veicināt empātiju.

Deivida iniciatīvas piemērā tas atspoguļojas Refettorio Gastromotiva formā. Riodežaneiro Olimpisko spēļu laikā tas sākās kā pop-up restorāns, kas Brazīlijas bezpajumtniekiem pagatavoja maltītes no olimpiskā ciematiņa ēdienu pārpalikumiem. Pasaules līmeņa sportistiem bija iespēja uz vietas biedroties ar pavāriem, kā arī maznodrošinātajiem sabiedrības locekļiem. Gūtie iespaidi un pozitīvā ietekme bija tik liela, ka šobrīd tas kļuvis par pastāvīgu iestādi ar līdzīgu darbības modeli. Pasaulē daudzi atpazīstami šefpavāri liek lietā savu misijas apziņu un prasmes šādā veidā – Massimo Botturas vārdu nes Soul For Food, Hosē Andress (Jose Andrés) uzņēmies World Central Kitchen patrona lomu u.c.

Refettorio Gastromotiva

Iesaku pievērst uzmanību tam, ka šādā veidā plašāku iespaidu uz sabiedrību iedvesmojoši indivīdi rada gan caur uzņēmējdarbības, gan nevalstiskās organizācijas formātu. Bet svarīgi ir apzināties, ka mums nav jāuzsāk milzīga kampaņa, lai izmantotu ēdienu kā rīku pozitīvās ietekmes radīšanai savā apkārtnē. Ikviens var sākt arī ar mazām darbībām. Piemēram, uzsākt sarunu ar kaimiņiem un padalīties ar pārpalikumiem no vakardienas maltītes. Vai izmantot jau esošus padomus no organizācijām kā Zaļā brīvība šajā rokasgrāmatā tālākizglītotājiem par pārtikas atkritumu mazināšanu. Der atcerēties, ka kopā gatavošanai un ēšanai pie viena galda ir dabiski saliedējošs raksturs – vari izmantot to, lai uzlabotu garastāvokli draugiem un ģimenei!

Radot pārmaiņas vietējā līmenī, pārtika var mainīt arī globālas sistēmas.

Tādam vidusmēra gardumu entuziastam šis varētu būt vismazāk svarīgais punkts, bet centīšos pavērst to mazliet citā rakursā, nekā mūsu apspriežamajā rakstā. Deivids saka, ka iedvesmojies no Slow Food kustības, kas astoņdesmitajos gados startēja kā maza iniciatīva vietējā līmenī, bet nu jau labi atpazīstama visā pasaulē. Tāpēc šobrīd cer, ka Gastromotiva būs iespēja radīt līdzīgas iniciatīvas vismaz 50 pasaules valstīs.

Tā kā šāda fakta zināšana nesniedz praktiski izmantojamu guvumu latvietim parastajam, es ļaušos uz šo konceptu palūkoties no ne-uzņēmēja acīm. Mūsdienās esošās sabiedrības problēmas un, jo īpaši, tās ietekmējošie pārtikas sistēmas negatīvie aspekti skar ikvienu zemeslodes iedzīvotāju. Kā minimums, ilgtermiņā tiek ietekmēta ne tikai mūsu veselība, bet arī vides ilgtspēja. Tāpēc runājot par pārtiku un izmaiņām sabiedrībā noteikti jārunā par indivīdu paradumu maiņu. Jo vairāk atsevišķu cilvēku pievērsīsies, piemēram, pārdomātam pārtikas patēriņam, jo vairāk to darīt būs iedrošināts viņu tiešais paziņu loks. Šādā veidā mēs varam radīt plašāku ķēdes reakciju izmaiņām, kas savā būtībā ir sociālas, jo skar indivīdu izpratnes un ieradumu maiņu. Un ierastais arguments “bet citi tāpat to-un-to dara, tāpēc nav jēgas” šeit īsti nederēs. Mūsu katra ikdienas darbības tiešā veidā ir daļiņa no plašākas pārmaiņu sistēmas! Pārfrāzējot kaut kur dzirdētu saukli – pārmaiņas sākas tavā virtuvē.

Kopsavilkums

Ir skaidrs, ka mūsdienās netrūkst radošu risinājumu arvien jaunu pieeju ietekmes radīšanai gan uzņēmējdarbības, tā nevalstiskā sektora izpildījumā. Bet šajā rakstā vēlējos apspriest dažus no aspektiem, kas piedāvā risinājumus sabiedrības problēmu risināšanā caur ēdināšanas pieredzi – ar mērķi palūkoties uz kaut ko tik ikdienišķu kā pārtika no cita skatupunkta. Par citiem radošiem biznesa modeļiem un ēdienu metodēm noteikti arī dzirdēsiet citos rakstos, bet pagaidām iedvesmai – Deivida stāstījums par viņa pieeju šim jautājumam.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *